Börjar få grepp...

... på det som min kurs handlar om. Idag föll en hel del pusselbitar på plats men jag undrar fortfarande varför man måste krångla till allt så?

Man tar idrift ett helt nytt datasystem som består av ett myller av nivåer, undermenyer, flikar, filter och applikationer utan ett uns av logik eller mönster. Man lär sig det enbart genom att själv göra de olika momenten under överinseende av en lärare och vet därigenom, efter några repetioner vart man skall gå för att göra just detta men man har ingen aning om vart man skall gå in om man vill göra något nytt som man inte har gjort tidigare.

Systemet klarar dessutom bara engelska. Det är helt OK för mig att använda mig av engelska språket, det finns många andra program som också är så men det speciella med detta program är att det krashar om man som användare råkar komma åt en tangent med en svensk bokstav. Om man tex vill slå in ett "L" och gör det lite oförsiktigt så att man kommer åt "Ö" dör hela programmet och man måste starta om det. Det tar 15 minuter...

Det värsta är att alla bara accepterar detta system pga av att ägarna använder det och säger att vi skall ha det. När man ställer sig frågande säger de till en "att man vänjer sig snart"...

Hallå, det är 2009! En "vanlig" produkt som inte har en lättfattligt användargränssnitt kan inte säljas. Om man skall försöka sig på en liknelse med en mobiltelefon så hade det krävts besök i fyra olika menyer, där man skall kryssa för olika saker och fylla i koder på varje, för att kunna börja slå det telefonnummer man vill ringa och att man för att få apparaten att koppla upp samtalet måste du bekräfta att du slagit rätt nummer tre gånger i följd. När du sedan pratat färdigt måste du ta hela processen baklänges igen för att koppla ner. Allt detta har dessutom skett om du har haft turen att inte telefonen har krashat under tiden så att du måste starta om den, vilket sker flera gånger om dagen.

En sådan telefon skulle inte en enda människa köpa men på min arbetsplats sitter det idag hundratals personer och jobbar på det sättet...



Så ja, nu har jag skrivit av mig lite frustration. Nu känns det bättre.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag säljer inget,är inte alls i den branchen. Faktum är att jag sa ifrån men fick sedan en liten avhyvling av min manliga chef så att jag skulle tänka på uttryck och känslor. Men men, that's life och jag tar på mig mina röda strumpor och kämpar på!



Det är bra, ös galla i bloggen, kan förstå din frustration.

2009-03-12 @ 22:29:26
URL: http://thedevilwears.blogg.se/
Postat av: Jessica - PCT

Oj, det var mycket som gick fel igår.

Till att börja med hade jag sovit urdåligt, sedan håller jag på att byta preventivmedel och får dubbel hormonell dos.

Stannade hemma från skolan, för jag hade dessutom ont i magen, och sedan började det snöa.

Jag var tvungen att åka in till stan för att hämta en ring som varit på förminskning, men när jag kom dit var den fortfarande för stor, eftersom de gjort på ett annat sätt än det som först beskrivits för mig, och för detta tvingades jag betala extra.

Sedan åt jag som ett helt fotbollslag hela dagen (och jag hatar mig själv när jag äter för mycket), och hade dåligt samvete för allt jag ligger efter med i skolan.

Så det är väl det hela i stort.

Låter kanske inte så genomjävligt, men det kan du llita på att det var.

2009-03-13 @ 07:13:48
URL: http://piercadeconversetjejen.blogg.se/
Postat av: Helena

Haha, låter som ett härligt system, inte gått någon kurs i MDI dom utvecklarna :)



När det gäller tv i köket var det faktiskt helt ok så länge jag hade några kanaler, men bara ettan, tvåan och fyran, njae. Och vill jag kolla på tv när jag äter ensam nu kan jag sitta i vardagsrummet och äta. Är barnen hemma vill jag inte kolla på tv i alla fall, då vill jag prata :) Så tv:n ryker i morgon!

2009-03-13 @ 17:48:27
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0