Med anledning av föregående...

... inlägg så kom jag att tänka på en händelse på kontoret för några veckor sedan.

En kollega (kvinnlig så klart) skrek helt plötsligt som en besatt. I ett kontorslandskap så hör detta inte till det vardagliga så all veksamhet avstannade och all uppmärksamhet riktades mot "skrikaren". Det visade sig vara en liten mus som hade skrämt upp henne. Den hade tittat fram under hennes skrivbordshurts men försvunnit så fort hon börjat skrika.

Någon dag senare hade musen fattat tycke för den hög med gammalt testmaterial som jag har liggande under mitt skrivbord. Jag satt och skrev när jag hörde några små ljud från högen. Första gången så brydde jag mig inte om det men när det återkom så fångades min uppmärksamhet. Jag lyfte på högen och musen for ut på golvet och bort under kollegans skrivbordshurts.

Nu dök flera kollegor upp och vi bestämde oss för att försöka fånga in den. Vi jagade den fram och tillbaka mellan skrivborden utan att få tag på den (de är ruskigt snabba...) men nu var den mitt ute i kontorslandskapet så den kunde inte försvinna ut i väggen så som den förmodligen gjorde första gångenn den gav sig till känna. Till slut sprang den in i "bottenröret" på ett skrivbord. Våra skrivbord vilar på ett rör som ligger på golvet och på ett av dem så saknades ändpluggarna i plast. Då såg vi vår chans och placerade en papperskorg i vardera änden varefter vi körde in ett måttband i ena änden och motade på så sätt ut den i andra. Nu hade vi en liten mus (kroppen var kanske fem centimeter, inte mer) i en papperskorg men visste inte riktigt vad vi skulle göra härnäst.

Genast hördes röster om att den var söt och att vi borde ge den ett hem (tjejer igen...). Själv tyckte jag att vi skulle ha ihjäl den då det är ett skadedjur (mest för att reta upp tjejerna) men till slut segrade i demokratisk anda mellantinget, vi släppte helt enkelt ut den utomhus. Det här var före snön och kylan kom så den försvann illa kvickt in i ett buskage. Sedan så levde den lyckligt där i alla sina dagar...

Det var tur att "min linje" om att ha ihjäl den inte segrade. Jag är ju jägare och så men det är en sak att skjuta en älg och en annan att ta död på en liten mus i en papperskorg...

Kommentarer
Postat av: sovereign

Jag träffade på en mus hemma för några veckor sedan. Dagen efter låg den på rygg i råttfällan så då kunde jag äta frukost med ett leende på läpparna.



2009-12-26 @ 17:36:57
URL: http://ssovereign.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Tänkte faktiskt på att vi borde skaffa en råttfälla redan när den visade sig första gången men vågade inte nämna det. Hade nog fått stryk av några av de mest djurvänliga tjejerna på kontoret. De vurmade så för denna lilla mus att de lade ut mat till den...

2009-12-27 @ 00:50:41
URL: http://sanningen.blogg.se/
Postat av: sovereign

Haha nej du skojjar!! Skulle de verkligen vara lika glada om musen bodde i deras hem? Åt i deras skafferi? Nog kallar jag mig djurvänlig men... ;D

2009-12-27 @ 01:06:58
URL: http://ssovereign.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0