Det blev en produktiv dag...

...idag då jag trots ett sent uppstigande fick massor gjort.

Jag fick äntligen tummen ur och bytte till sommardäck på min bil. Sambons bil fick sina däck bytta redan förra veckan men däcken till den bilen har vi inlämnade på en firma som byter åt oss. Skall dock sluta med det. De hade nu höjt priset till 500:- vilket man betalar två gånger om året. De byter, tvättar och förvarar förvisso däcken men en tusenlapp av skattade pengar vet jag inte om det är värt. Jag får väl byta på bägge bilarna på en gång helt enkelt.  

När jag hade tvättat fälgarna tog jag soptunnan ett tag när jag ändå hade tvättgrejor ute. Den har de senaste månaderna luktat så mycket att jag faktiskt varit nära att spy i den när jag öppnat på locket. Hushållssopor och barnbajs som får stå ett tag i kombination med hål på någon påse är inte kul. Nu är den dock tvättad grann. Luktade faktiskt gott till och med (Yes citron)...

Jag lade lite marksten, med betoning på lite. En ruta på 45x80cm i ett av trädgårdsslipers inramat trappsteg fylldes. Jag lyckades faktiskt få ihop det hela med bara en enda kapning trots att jag följde det mönster vi har sedan tidigare. Stensättarna som gjorde framsidan på huset lämnade en rejäl hög med kaprester av sten. Mitt idoga letande och mätande lönade sig till slut. Det var för övrigt tur att det gick att göra på detta sätt då mina hobbyverktyg inte räcker lång väg när det skall kapas i sten. En sten mäktade som sagt min rondell med innan kapskivan gav upp. Men det räckte och snyggt blev det också om jag får säga det själv. Det var mitt första försök att lägga sten och jag blev inte avskräckt att lägga mer. Vi har ju en gång på några meter som skall läggas. Den skall binda ihop trappan som jag gjorde idag med framsidan på husets. Kommer nog att försöka mig på att lägga den själv också men det får bli i höst någon gång när vardagsrummet är klart.

Min motorcykel var ju för ett tag sedan på verkstaden för en injustering efter att jag hade bytt motorn. Det var ett bra tag sedan jag ägnade motorcykeln en tanke men tänkte att när jag har ångan uppe så kör jag på med den också så jag skruvade på de sista delarna på motorcyckeln. Fick dit allt utom en kåpa som jag blåste på lite färg på. Den måste få torka innan den går att montera men den sitter bara med fyra skruvar som är lätta att komma åt. Nu återstår att ställa på den igen och beställa en besiktingstid. Sedan måste jag röja upp i källaren också. Har byggt tillfälliga bord för motorcykelrenoveringen och de står väldigt i vägen. Nu när alla delar (utom kåpan då) är på plats igen bör jag kunna riva borden. Men det får bli en annan dag.

Fixade också en 3D-ritning på min skorsten. Så nu har jag ett hum om hur den måste vara konstruerad. Det finns dock så stort spelrum på var rökgången kan vara att jag måste försöka med kabelsökningsmetoden också. Den kan vara någonstans inom ett 60cm stort område men jag måste vara mer säker än så om jag skall börja borra. Vill inte förvandla murstocken till en Schweizerost och riskera att förstöra några rökgångens täthet mot andra kanaler. Har heller inte bestämt hur muren skall se ut i det nya vardagsrummet. Det lutar år putsad mur (sambons önskemål) men jag tycker att frilagda, syretvättade och omfogade tegelstenar är snyggt. Vi gjorde detta i sovrummet men sambon klagar på dammsamlare och det har hon rätt i.

Produktivt som sagt men jag känner att orken är slut nu. Träningsverken efter fredagens gymbesök har inte släppt än heller så jag tror att jag skall ta och vårda min kropp genom att gå och lägga mig i bra tid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0