Har provat att vara snäll idag...

... och jag tror att det hade avsedd effekt. Bestämde mig vid lunchtid för att resten av dagen vara snäll och ge beröm till de som förtjänar det. Jag kan ju egentligen bara tala för mig själv men jag tror att vi som regel alldeles för lite cred till personer i vår närmaste omgivning när de gör något bra. Jag menar inte att man skall ljuga och slänga floskler omkring sig, för det genomskådas och ger snarare en motsatt effekt. Ge istället folk ett erkännande för det de gör bra och bjud till lite själv.

Således hade jag när jag åkte hem från jobbet vid åttatiden (jo jag vet att det är fredagkväll) bland annat skickat iväg två svar på mail där jag i det första berömde en personalman sätt att skriva mötesprotokoll (det var första gången hon gjorde det) och i det andra så tackade jag några kollegor vid vår fabrik i Polen för en snabb arbetsinsats tidigare under veckan som räddade mig från en pinsamhet vid ett möte med kund. Jag hade även skickat en liten snabbresumé över min semesterresa till Italien (komplett med bilder och länkar) till en kontakt hos kunden som ville ha info för att kunna övertyga sin hustru om att göra som oss.

Jag skall inte sticka under stol med att jag har en tanke med detta. Jag hoppas och tror nämligen att snällheten smittar av sig och att det så småningom skall komma mig själv till gagn. Personalmannen skall jag framöver ha mycket kontakt med genom mitt fackliga uppdrag, Polackerna tillverkar mina produkter och kundkontakten har ett jobb av den arten att mitt jobb skulle vara omöjligt att utföra om jag hade honom mot mig... Således förstår ni vart jag är på väg och egentligen handlar det ju om ett av tio guds bud, "Du skall behandla din nästa så som du vill bli behandlad själv" (eller något liknande, 24 år efter konfirmationen).

Jag är av självbevarelsedrift naturligtvis inte avvog mot dessa människor annars heller men just idag så var jag extra snäll och då inte bara mot dessa personer. Jag tog mig tex tid att lyssna och prata med folk fastän jag egentligen var stressad och hade massor att göra (det var delsvis därför jag var tvungen att jobba sent sedan för att komma ikapp). I vanliga fall hade jag nog försökt styra in samtalen på för jobbet väsentliga områden så att jag snabbt hade kunnat återgå till arbetet och jag hade inte tagit mig tid att berömma någon via mail.

Om alla tänkte lite mer på att ge andra positiva signaler (om någon har gjort sig förtjänt av det) skulle man också ha lättare att ta kritik när man har gjort något dåligt. Som det är idag så får man skit när det går illa men man får väldigt sällan höra att man har gjort något bra även om det är precis vad man gjort.

Så säg något snällt till de som förtjänar det. Det kostar inget men du lär tjäna på det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0