Hade utvecklingssamtal med min chef...

...i måndags. Vårt multinationella företag använder sig för detta samtal av en blankett (på engelska naturligtvis) och är snarast att benämnas som utvärderingssamtal istället för utvecklingssamtal. Man bedöms på ett antal kriterier och slutligen mynnar det hela ut i fem kryssrutor där chefen genom att välja en av dem skall uttrycka sitt "Overall performance judgement". Min chef satte en "Fyra" (Fully competent) med motiveringen att det skulle egentligen ha blivit en "Femma" (Exceptional) om det inte var för ett antal ritningsmisstag som hade slunkit igenom. En förklaring man kanske skulle kunna köpa, då det är helt sant att vi klantade till det, om det inte vore för det faktum att jag var pappaledig när dessa ritningar släpptes! En kollega hjälpte mig då med mitt jobb (utöver sitt eget naturligtvis) och litade på Ritbiträdets försäkringar om att allt var OK varpå ritningarna släpptes. Min chef hävdar att det fortfarande var mitt ansvar. Man tar sig för pannan och konstaterar att man aldrig skall sluta att förvånas över alla dumheter man tvingas utstå...

Tyvärr läses denna utvärdering av chefer högre upp och den ligger till grund för nästa års löneförhandling. Tur att man sitter i den position man gör. I egenskap av mitt fackliga engagemang pratar jag ofta med "min chefs chef" och det är jag själv som förhandlar lönerna på företaget...


image8


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0