Har oljat...

... altanen och alla staket idag. Sist jag gjorde detta var för något år sedan (skall göras varje år, jag vet...) och då tog det mig två kvällar att bara göra staketet med alla dessa spjälor. Nu hade jag en idé som jag ville pröva. Har skaffat en tryckspruta från Biltema, en sådan där som man pumpar upp ett tryck i och brukar använda till avfettningsmedel. Jag hällde helt enkelt oljan i sprutan och skred till verket. Det funkade hur bra som helst och jag klarade av alltihop på strax över två timmar. Nackdelen är att det går åt lite mer olja eftersom en del åker iväg med vinden (det blir ju ett moln av olja) så man får tänka på hur det blåser och täcka av angränsande ytor. Gjorde åt 14 liter olja och det kan kanske låta mycket men träet var riktigt torrt och sög upp bra. Det gick nog ett par liter mer nu med sprutan än om man använt en pensel men det får man ta när man sparar så fruktansvärt mycket tid. I fortsättningen så kommer att göra detta varje år...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0