Är tillbaka i civilisationen igen...

... sedan sent igår kväll. Bilresan blev lite segare än vanligt då vi bara var två i bilen och dessutom körde fel på ett ställe så att en genväg mellan Gävle och Örebro förvandlades till en senväg när vi tog vägen över Falun...

Vi gick upp vid 04:00, packade, sade adjö till värden och drog iväg vid 05:00. Vid 10:00 åt vi frukost på Scandic i Umeå vilket var den sämsta Scandicfrukosten jag ätit hittils (alla tidigare erfarenheter säger mig att det brukar vara bra frukostar hos Scandic). Lunch/middag intogs på McD (i Falun...) vid 16:00 och efter att ha pressat färdkompisens gamla bil rullade vi in i hemorten vid 20:30. Åkte hem till kompisen som hade tagit tåget hem i förväg (hans fru klagade tydligen högljutt på att bli lämnad så länge med en liten bebis...) och lämnade av hans prylar samt hängde upp det kött vi fick med oss hem. 21:30 var jag äntligen hemma igen!

Årets jaktresa var annorlunda mot de som företagits tidigare år då vi denna gång åkte upp i slutet på oktober. I vanliga fall brukar vi åka upp i mitten på september men pga diverse anledningar blev det inte så i år. Skillnaden är markant. Från att ha varit en höstjakt blev det nu istället en vinterjakt. Temperaturen har hållit sig mellan nollan och minus fem hela tiden och det låg en decimeter med snö överallt! Skare var dessutom så all form av smygjakt var bara att glömma, dessutom kunde inte hundar användas mycket då de snabbt fick ont i tassarna av detta. Återstod då att sitta på pass timme ut och timme in. Som jag har frusit...

Hur gick det med jakten då? Jo, på åtta jaktdagar där jag var i skogen som minst åtta timmar om dagen såg jag två älgrumpor och ett älgben. Det var först på morgonen på vår sista jaktdag (i lördags) som en i jaktlaget lyckades fälla en kalv. Egentligen skall den ju hänga ett tag för att möras men den styckades i all hast för att vi skulle kunna få något med oss innan avfärd. Det var därför vi fick hänga upp kött när vi kom hem.

Idag har jag tagit hand om prylarna och i morgon skall jag åka till jobbet igen. Två månader till nästa ledighet...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0