Räknade sent igår kväll igenom...

... vad årets resa har kostat. Jag fick en smärre shock när jag summerade allt. På fyra veckor har vi blåst närmare 43 tusen...

Kände på mig att det hade runnit iväg rejält med pengar (därav kontrollräkningen) men jag trodde aldrig att det skulle sluta på så mycket. Betalade allt med kort och tänkte inte så mycket på vad det kostade, vi gjorde ju bara samma sak som ifjol... Så skulle jag kanske inte ha tänkt för det är nämligen Eurokusen som är boven i dramat, den gör en hel del för kostnaderna. Vid förra årets resa låg den på ~9 kronor (nu på ~11 kronor), det betyder att årets 43 tusen inte skulle ha kostat mer än 35 tusen vid förra årets kurs (som om inte det vore mycket pengar det också...).

De stora utgifterna som jag har kontroll på är: 
* Bilresan, kostade ~9.000:- i bensin och bro-, färje- & motorvägsvgifter
* Övernattningarna på campingen (23 nätter), kostade ~15.000:-
* Hotell på hemvägen, kostade ~1.000:- (på väg ner sov vi i kompisarnas husvagn)
* Venedigbesök (inklusive Gondolresa), kostade ~2.000:-
* Nöjen såsom restaurangbesök (räknar inte pizzor...), glass, minigolf & radiobilar kostade ~3.000:-
* Köp av fotbollströjor, badleksaker och foppatofflor till barnen samt presenningar och diskhinkar, kostade ~1.000:-
* Breezers, vin, öl samt vanliga drickor och vatten på flaska, kostade 3.000:-

Summa allt ovanstående är 34.000. De återstående 9.000 måste vi ha köpt mat (och pizzor) för...

Jag låg länge och tänkte på detta igår kväll med resultatet att jag hade svårt att somna. Om inte Eurokusen går ner till nästa sommar så stannar vi nog kvar i Sverige. Man skall ha råd att betala sina räkningar när man kommer hem också...

Detta svarar nog också lite grann på min fråga i förgående inlägg om hur det kan komma sig att danskarna är så många i Italien. Man får just nu betala över en och femtio i svenska kronor för att få en dansk. Det har blivit billigare för danskarna samtidigt som det har blivit dyrare för oss.   :-(

Kommentarer
Postat av: Malin

usch ja, pengarna får verkligen ben när man är ute och semestrar, men antaar att ni haft det hur trevligt som helst! `Jag har inte heller behövt ångra något direkt, men hoppas få mod att ta mig för det jag vill i framtiden också... kramiz M

2009-07-20 @ 23:21:13
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Bettan

ha ha ja han heter Bertil är en kinesisk naken hund har en egen blogg (kolla i min lista )"jobbat" som modell för hundkläder poserar med frack!ja jag vet världen ÄR tokig.kul du hade gamlingar som klämmer på bakdelen om än jag har en äldre bakdel än gubben hos dej har att klämma på. min är 54 år He He ja inte min bakdel alltså utan den dottern fångade på bild när jag skulle klämma . vilken semester! men dyr ,köpte du stuga där nere ?! läggdags märker jag av komentaren ,gonatt /bettan

2009-07-21 @ 00:13:37
URL: http://bettansbravader.blogspot.com/
Postat av: Bertil

ballt namn på en ball hund =D

2009-07-21 @ 01:02:55
URL: http://bertilblogg.blogspot.com
Postat av: Helena

Hm, jo du, det är inte billigt att resa :) Jag tycker om att resa men tycker sällan att det är värt pengarna, tänker alltid bara på allt jag hade kunnat göra här hemma för samma summa istället, renovera en massa, eller köpa MÅNGA skor för all del :)



Jo dom ska sälja stugan, just nu bor dom i en lägenhet och har stugan, dom vill ha hus istället och det blir för mycket jobb med båda, dom har ju mig att ta hand om också ;D

2009-07-21 @ 20:46:54
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Bettan

Det har en förmåga att dra iväg på semestern.

I år var vi bara ute i två veckor, maken frågade barnen vad dom trodde våran lilla tripp kostat, nu hade vi tur denna semester mot förra året att vi hade vindarna med oss och inte motvind hela vägen som förra året och det hjälper ju till att hålla bränslekostnaden nere. Barnen som ju är mer eller mindre vuxna drog till, tyckte dom, från tårna och upp och gissade på 10.700 och 10.900. Ska sanningen fram så räckte det inte ens till första veckan.

Jag tycker att det tar bort en del av nöjet när euron är så dyr och det faktiskt kostar en förmögenhet att käka ute mm.

Förra året seglade vi Danmark, Tyskland, Polen och Gotland med barnen. I Polen hade flera sagt att det var så billigt, jag säger bara hum. Där var det t.ex svårt att få tag på mat, det var bara små affärer som man kan finna på t.ex Canarieöarna. Små förpackningar och dyrt.

Men i år var jag överraskad, i Estland och Lettland var det billigt, billigt att äta ute, oftast så kostade en bra middag vad en lunch kostar i Sverige. En glass kostade mellan 3-5kr.

Jag kan rekommendera dessa länder, många och långa sandstränder, trevliga människor och en resa lite tillbaka i tiden när vi såg bostäder och hus, som 50-60-talet i Sverige. Mycket spa-anläggningar fanns i Estland och en del vattenlandsbad till barnen.

Det var även billigare att handla kläder mm.

Det som var lite dyrare var typ, Coca Cola, Importerat vatten.

Estland och Lettland har inte lockat mig när vi pratat om resor.

Iår hade vi tänkt segla längst Norrlandskusten istället med tanke på euron och erfarenheten av förra årets seglingar, England, Belgien, Holland, Tyskkland, Danmark och Polen.

Men jag är glad att vi ändrade oss, jag är glatt överraskad och kommer gärna att återvända.

2009-07-28 @ 06:30:49
URL: http://coolbettan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0