Vem är Jonas Jacobsson?

Det pratas om att Jonas borde få Bragdguldet för sina insatser i Paralympics.

Han kommer inte att få Bragdguldet på annat sätt än om någon vill plocka poäng i att vara politiskt korrekt eftersom han han helt enkelt inte är bäst i världen ("bara" i handikappvärlden) eller har gjort någon bragd. Att ta många medaljer är förvisso riktigt bra gjort och han har naturligtvis kämpat och tränat för att bli så här bra men någon bragd är det inte. Enligt SAOL är en bragd en "handling som på ett eller annat sätt väcker uppseende, dåd; handling som förvärvar den handlande ära o. berömmelse; bedrift, hjältedåd, stordåd, storverk...". Tyvärr för Jonas så är det inte förvånande att han tar många medaljer då han ju brukar göra det. Däremot, att komma från ingenstans och göra en uppmärksammat och bejublat framträdande som gärna få kryddas med ett värlsrekord eller en OS-medalj, det är en bragd. Ge istället Jonas ett hederspris på idrottsgalan får lång och framgångsrik karriär inom handikappidrotten.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

visst, förstår om han kanske inte får bragdguldet. Men det jag blir mest irriterad på är att de som tävlar i paralympics inte får någon uppmärksamhet alls. Jag kräver inte att det ska stå flera sidor i tidningarna eller visas mycket på tv. Men Sverige är väldigt duktiga i paralympics, och är inte det också idrott? Det är just det jag blir irriterad på.

2008-09-12 @ 11:46:43
URL: http://kajsaholm.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Svar: Jo, det är sant att man gott kunde visa lite mer i TV men är det verkligen någon som tittar då? Jag gör det inte och jag brukar nog se mer sport än genomsnittssvensken...

2008-09-12 @ 12:02:46
URL: http://sanningen.blogg.se/
Postat av: Kajsa

kanske inte så många mer som skulle titta än som gör det nu, men jag skulle iallafall se. Tycker det är intressant att följa Sverige inom alla sporter, och speciellt där det går bra. Jag kollar också på mer sport än genomsnittssvensken, det är väl ungefär det enda jag kollar på, och jag skulle inte klaga om de visade lite mer paralympics på tv.

2008-09-12 @ 12:07:50
URL: http://kajsaholm.blogg.se/
Postat av: Malin

Oj, då får du verkligen vara rädd om dig! Ha det bäst! Ser fram emot både bilder och inläg när du kommer tillbaka!

2008-09-12 @ 19:51:06
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jo, verkar bara helt sjukt att bara behöva betala 22 % i skatt men inte fan klagar jag!

2008-09-12 @ 19:58:19
URL: http://runeskjold.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0