Sexåringen funderar över våldsam död

Dottern har ikväll pratat en hel del om hur det skulle vara om vi, hennes föräldrar, skulle dö. Hon var mycket ledsen när hon frågade var hon skulle bo då och så sade att hon inte vill bo hos någon annan "för vi är hennes bästa familj".

Nu vet vi i och för sig varför hon pratade om detta just nu så vi visste också hur vi skulle tackla det. Det har nämligen hänt något hemskt med hennes bästa kompis morfar och de har pratat om det i förskoleklassen. Jag vill inte skriva om exakt vad som hände men det involverade mycket makabra händelser på en paradisö för en vecka sedan. Det har stått om det i rikstidningarna så ni vet kanske ändå vad jag skriver om.

Bästa kompisen hade bara två dagar innan det hemska skedde glatt meddelat att familjen skulle åka dit över jul. Nu blir det en sorglig jul i den familjen.

Sexåringar skall inte behöva oroa sig för sånt men det är nog bra att vi pratar om det med henne. Vår dotter (och hennes kompis) vet dock, som tur är, inte några detaljer. Då hade hon med all säkerhet inte kunnat sova på nätterna.

Har faktiskt funderat en hel del på detta själv efter att jag fick reda på det och vet inte hur jag skulle klara av att få ett liknande besked.

Kommentarer
Postat av: Helena

Ja hörrudu, inte roligt alls det där. Ellen har också funderat mycket över döden, jag har någon sorts tics tror jag så jag kan liksom inte ljuga. Jag säger som det är men utan att gå in på för mycket detaljer. Det resulterade i att hon låg och tokgrinade när hennes pappa skulle natta henne för några månader sedan för att hon skulle dö... Jag fick en halv utskällning och förtjänade den väl också. Men det enda jag sa egentligen är att alla dör någon gång fast det är himla länge till det sker, typ...



Hoppas att det reder upp sig för er och ha en trevlig helg!

2008-10-18 @ 13:44:37
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0