Att lägga igen ett hål i vardagsrumsgolvet...

... görs på detta sätt:

Först skottar man igen hålet med sågspån. Barnens spadar är då riktigt bra att ha.



Sedan lägger man dit en golvspånplatta som skruvas ordentligt.



På golvspånet läggs en gipsplatta som skruvas utav bara den.



Granitgolvklinker kapas till i rätt storlek. Hål tas för elkabel och inkommande luft till kamin.



Gipsplattan målas med primer för bättre fäste.



Plattorna läggs på plats med fix och det börjar se bra ut igen.



Nu skall jag vänta två dagar innan jag kan foga skarvarna. Sedan kan jag börja montera kaminen!

Kommentarer
Postat av: Lille

Varför foga först efter 2 dagar? Aldrig hört detta trots att jag jobbat inom yrket i många år!

2008-11-02 @ 22:51:48
Postat av: Sanningen

Hej Lille,



Jag är inte golvproffs så jag gjorde bara som det stod på fix-burken (LIP Flexicol):



"Gångbart efter 1-2 dygn.

Fogning efter 1-2 dygn."



Om man hade varit riktigt försiktig kanske man kunde ha fogat utan att rubba plattorna men de kan lika gärna få sätta sig ordentligt innan jag gör det. Då kan man ju stödja sig på dem utan att vara orolig för slutresultatet.



Måste leta i källaren efter fog. Har för mig att jag har något stående. Jag ville inte köpa flera kilo bara för en liten sträng på två meter.

2008-11-03 @ 19:44:45
URL: http://sanningen.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tycker det är bra att du gör som det står på fixet. Däremot, hatar att lägga mej i (skratt). Se till att inte elkabeln skaver mot stenen så isoleringen blir utsatt för "skav" och det blir kortslutning.

Snyggt klinker...

2008-11-04 @ 09:56:18
URL: http://miajaverling.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Hej Mia,



Det är bara ett tomrör än så länge (inga kablar i). Men du kan vara lugn, jag har koll på det där efter många år som elektriker...

2008-11-04 @ 20:36:01
URL: http://sanningen.blogg.se/
Postat av: Lille

Tjabba! Jo de e ju rätt vettigt att man ska foga när plattorna ligger still. Man brukar som sagt foga "dagen efter" som man lagt plattorna. Kan hända att LIP garderat sig med att skriva 1-2 dagar beroende på temperatur och glada amatörer som vill foga direkt! :P



Föresten... kolla "bäst före datum" på ditt fog du har i källaren för att slippa problem med ditt fina golv.

MVH: Lille

2008-11-06 @ 18:47:43
Postat av: Lille

P.S. Gammal fog kan spricka o smula sönder. D.S.

2008-11-06 @ 18:49:20
Postat av: Sanningen

Lille,

Tack för tipset. Skall kolla det. Skivorna kostade 750:-/kvadraten så man vill ju inte fuska med detaljerna...

2008-11-06 @ 19:22:38
URL: http://sanningen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0