Vi var på dagis...

tidigare ikväll för en "pysselkväll". Det är inte så mysigt som det låter då det inte alls handlade om att rita, klippa och limma eller något som ens liknade det. Vi föräldrar förväntas däremot skruva och dona med barnens cyklar, sopa upp sand runt sandlådor, tvätta alla fönster, skura av alla stolar, tvätta växthuset, spadvända odlingslandet, rensa ogräs och gud vet allt. Därefter fanns en tipspromenad med frågor om dagiset och dess verksamhet. En grill tändes och så fick var och en grilla sin egen medhavda korv. Sedan fick vi gå hem.

Nej, mina barn går inte på ett kooperativ dagis där vi förväntas göra arbetsinsatser för att hålla nere avgifterna, det är ett i högsta grad kommunalt dagis. Jag betalar dagisavgifter och skatt, jag anser därför att jag inte skall behöva medverka på sånt här. Pyssla och umgås med barnen gör jag däremot gärna. Aktiviteten som sådan är det tydligen några mammor i "föräldrarådet" som har hittat på. De frågade dagiset om de behövde hjälp med något. Min sambo erkände efteråt att hon mörkade lite för mig om vad det gick ut på för att få mig att gå med. Att jag inte skulle ha följt med tror jag inte men hade jag vetat lite mer så kanske jag hade klätt mig lite lämpligare och kunnat delta. Ljusa byxor och beiga mockaskor funkar inget vidare om man skall göra något skitigt så nu stod jag mest vid sidan om.

Som sagt deltog jag inte speciellt aktivt. Min sambo skrubbade stolar fria från intorkade matrester, jag bar bara dem in när de var klara. Andra pappor deltog dock för glatta livet. Speciellt en som kom klädd i blåställ och hade med sig en hel arsenal med krattor, spadar och spett. Han högg in på planteringen mitt på gården som om det gällde livet. Han fick något vilt i blicken, slet upp plantor, grävde och bökade så att svetten rann medans han delade ut order till folk omkring. Han är en sådan där "nu-djävlar-skall-vi-ha-trevligt" klämkäck person som kräver att alla andra skall vara lika klämkäcka de. Förmodligen är han nu mäkta stolt över sig själv och tycker han att han är den bästa pappan på hela dagis. Han är säkert sur på mig och pratar om mig, typ "den där sprätten i finkläder som var för fin för att ta i lite".

Har faktiskt inte sett honom förrut men det skulle inte förvåna mig om han är gift med en av de styrande mammorna i "föräldrarådet". Då blir bilden komplett. Det perfekta paret.

Tråkig? Jag? Kanske det, men jag har alltid haft lite svårt för "lyckliga & perfekta" människor. Tror att de bara visar upp en fasad där både det ena och det andra göms undan. Åtminnstonne är det en tröstande tanke när jag själv visar upp flera brister...

Kommentarer
Postat av: emelie

bra du skriver (:
spana gärna in min blogg och komentera ! (:

2008-05-20 @ 22:33:58
URL: http://ewelie.blogg.se
Postat av: Sanningen

Man tackar och bockar för berömmet Emelie. Att någon vill läsa det man skriver värmer.

Skall kolla in blogg

2008-05-20 @ 23:10:48
URL: http://sanningen.blogg.se
Postat av: the blackjacker

Ja det är såna smygknep vad gäller reklam som jag inte gillar. Det är bara irriterande när de höjder volymen och jag tror fan inte det ger så mycket, mer än att folk blir sura

2008-05-21 @ 12:53:48
URL: http://www.theblackjacker.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0