Var på kurs...

...i två dagar och kom hem ikväll. Det var en hård kurs. Framförallt kvällsaktiveteten...

Det utlovades en busstur till ett kulturevenemang. Det var det också. Det finns ju olika sorters kultur. I just detta fallet handlade det om ölkultur. Vi hamnade på ölprovning. 10 sorters öl hann vi med under kvällen. Förvisso inte en hel flaska per person men det blev såpass att man inte riktigt hade koll på alla smaklökarna om man säger som så. Jag har dessutom den begåvningen/handikappet att jag alltid tätnar i näsan när jag dricker. Vet inte varför eller om det skiljer på olika sorters drycker men "däppt i däsan" blir jag. Att då urskilja nyanser av humle, brända toner och fruktighet är inte så lätt. Hur som helst så ändrade jag inte uppfattning om öl. Godast är de Belgiska sorterna. De vet sannerligen hur man gör öl. Jag har varit i Belgien ett flertal gånger och finner ständigt nya sorter och favoriter. De gör dessutom riktigt starka ölsorter men döljer alkoholsmaken i en liten sötma. Trappistölen Leffe Brune och Chimay Blue heter mina två absoluta favoriter.

Kursen då? Jo, den var bra och lärorik. Vi var hos en leverantör. De visade upp sin produktion och vi hade turen att bli guidade av en veteran på företaget. Han hade jobbat där 22 år och kunde allt. Han tog sig tid och svarade på allt vi undrade över. En riktig eldsjäl. Verkligen rätt man på rätt plats. Själv hade jag nog tröttnat efter så många år på en och samma industri. Han däremot både jobbade där samt bodde i ett av husen det lilla småländska samhället som hade byggts upp runt fabriken. I min profil här på bloggen skriver jag att jag gillar "Människor som gör något helhjärtat (nästan oavsett vad det handlar om)". Han var precis en sådan typ.

Mina favoriter:           (Nu blev jag lite törstig....)

                              image36                          image35

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0