Takboxen kom inte på igår...

...utan först idag. Det djävlades naturligtvis. Köpte boxen för ett parr månader sedan sedan efter att ha fått syn på den i en Blocket-annons. Den verkade billig och den fanns i min stad så jag slog till på telefon under förutsätttning att den var så fin som säljaren utlovade. Det var sen kväll när jag var där och den såg mycket riktigt fin ut så affären gjordes upp. Lade den uppepå mitt nyinköpta takräcke eftersom det redan satt ett räcke på som säljaren skickade med. Anledningen till att han gjorde det fattade jag inte då men hans förklaring om att den passade på hans gamla Ford Mondeo men inte på hans nya Saab lät trovärdig och om man får ett takräcke på köpet (även om jag inte har en Mondeo själv) så varför inte? Väl hemma ställdes boxen undan då den inte skulle användas än på några månader...

Igår fick jag alltså svaret på varför han skickade med sitt takräcke. Det satt helt enkelt fast och gick inte att få loss. En homogen klump av rost höll ihop boxen med räcket. Slet länge med att försöka få isär allt utan att skada boxen och specialfästena men fick till slut ge upp. Fästbyglarna fick offras och bågfilen kom fram. Idag har jag jagat runt för att hitta någon form av ersättning för dessa. Lyckades till sist få ihop en kombination av bleck och skruvar på Ö&B (byggvaruhusen i min stad har inte öppet på söndagar) som fungerade tillfredställande. När detta väl var löst kom jag att granska boxen lite närmare. Upptäckte då en ful spricka och några gamla skruvhål. Fick fylla i dem med silicon för att det inte skall gå in vatten om det börjar att regna (vi hade tänkt att ha sängkläderna där).

Nu är allt frid och fröjd men summa summarum, köp inte en takbox om det inte är dagsljus ute. När jag tänker efter gäller det kanske de flesta saker...

Så här skinande fin såg den tydligen ut när den var ny:

            

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0