Skrev ett mail till KO idag...

... eftersom jag retade upp mig på monopol-prissättningen för en stereopryl som jag har följt priset på ett tag. Så här skrev jag:

"Hej,


Vill göra er uppmärksamma på ett möjligt prissamarbete rörande stereoutrustning av märket Marantz.

Då jag har för avsikt att inhandla en hemabioanläggning har jag under flera månader följt prisutvecklingen på diverse stereo- och elektronikprylar via prisagentsidor på nätet. www.prisjakt.nu är den jag använt mig mest av. Har nu reagerat på att priset på Marantz recievern SR6003 aldrig ändrar sig så som alla annan elektronisk utrustning.


På alla andra produkter som går att finna via dessa hemsidor finns en viss prisspridning där handlare lägger sina egna priser. Vad det gäller denna produkt så finns det inge spridning alls trots att det är hela 20 butiker som säljer denna vara och marknadsför det genom Prisjakt.se. Alla tar de exakt 8990 kronor för denna produkt. Till och med frakten är samma för alla butiker då den i samtliga fall ingår i priset. Bara det är skumt i sig...


Här är en länk till sida hos www.prisjakt.nu som visar denna produkt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=338569&o=inkfrakt


Man kan i deras egen statistik se att den vid något kort tillfälle har varit prissänkt men att det bara varit i enstaka butik och att det bara varat i en eller två dagar varefter priset omedelbart åkt tillbaka till samma nivå som konkurrenterna. Skulle tro att det handlat om demo exemplar vid dessa tillfällen.


Marantz dyrare stereoapparater har alla ett mycket lägre prisspridningstal än vad som är normalt för andra märken men inget är så extremt som detta fall.


Med vänlig hälsning, "


Nu hoppas jag på ett priskrig som briserarar lagom tills vardagsrummet är färdigt och det är dax att investera. Hoppet är ju som sagt det sista som överger en. Skall bli kul att se hur lång tid det tar innan priserna helst plötsligt börjar skilja sig mellan butikerna..


Kommentarer
Postat av: Mia

Hoppas att det går din väg, det blir nog den som står i ditt rum framöver...:-)

2008-12-02 @ 23:13:24
URL: http://miajaverling.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Det blir den apparaten i vilket fall som helst. Man får väl helt enkelt bita i det sura monopoläpplet och hosta upp pengarna om inget händer...

2008-12-03 @ 18:49:13
URL: http://sanningen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0