Jag var sjuk i november...

... inte bara en gång utan två. Jag blev sjuk en onsdag, var hemma även torsdag och fredag. Gick sedan tillbaka till jobbet på måndagen fast än jag inte var helt återställd, genomled tisdagen och blev jättedålig under onsdagen men kunde inte åka hem eftersom jag samåker till jobbet. Stannade hemma på torsdagen och fredagen (samt måndagen veckan därpå).

När jag fick lönespecen dagen innan jul såg jag att jag hade fått två karensdagar dragna. Enligt vad jag kan läsa mig till på nätet har man fem dagar "på sig" att åter insjukna utan att ny karensdag skall utfalla. Jag friskskrev mig ju på måndagen och sjukskrev mig ju på torsdagen, alltså fyra dagar vilket borde betyda att jag bara skulle få en enda karensdag.

Ringde till lönekontoret i mellandagarna men ingen jobbade naturligtvis. Glömde sedan bort det hela till idag då jag ändå skulle ha vägarna förbi dem i ett annat ärende. Innan jag gick dit ringde jag försäkringskassan och fick sitta i deras telefonkö ett antal minuter. Talade men en handläggare, förklarade mitt problem och frågade vad det var som gällde. Handläggaren menade att min tolkning var rätt och kollade för säkerhets skull med en kollega ytterligare en gång och återkom med samma svar.

Jag gick nu till lönetanterna och talade om att det måste ha blivit något fel på min lön men det höll de inte med om. Det hade gått fem kalenderdagar menade de eftersom de började räkna redan på lördagen då min sista betalda sjukdag var på fredagen. Lördag till onsdag är fem dagar och jag sjukskrev mig på torsdag, alltså på sjätte dagen, vilket betyder karensdag igen. Lönetanten hämtade sin chef (en jättegammal lönetant) som genast kom med vad som måste vara dagens dummaste kommentar: "-Vi har rätt. Det kan inte vara fel för så här har vi alltid gjort". Det är så dumt resonerat så jag blev helt stum ett tag. Funderade först på att upp en diskussion om hennes förmåga till logiskt tänkande men avstod. Man bad mig sedan att ringa till försäkringskassan igen eftersom "-Du kan ju haft otur och pratat med någon som inte vet, det jobbar ju så många där...". Det lovade jag att göra...

Gick och satte mig i F-kassans telefonkö ännu en gång. Fick tala med ännu en handläggare som, efter att jag beskrivit ärendet, även hon gav mig rätt. Även denna handläggare tog och pratade med en kollega som bekräftade. Jag hade vid detta lag alltså fått min sida godkänd av fyra handläggare på F-kassan. Efter att ha pratat ytterligare en stund blev jag vidarekopplad inom F-kassan till den kundtjänst som företagen ringer till för att höra deras syn på saken. Även här gavs min sida av saken rätt och (sina vanor trogna?) kollades det även här med en kollega. Totalt har jag nu alltså sex stycken F-kasse handläggares godkännande. Gick tillbaka till lönekontoret...

Förklarar vad som hänt och att företaget visst kan ha fel "trots att man alltid har gjort så här". Erbjöd mig att sitta med så att vi gemensamt kunde ringa upp F-kassan och höra dem ännu en gång men det ville man inte. Den jättegamla chefslönetanten bleknade lite vid insikten av att de kanske har fel och vilka konsekvenser det i så fall har men samlade sig och sade surt att "-Vi gör så här. Vi kollar upp det här på vår kant med arbetsgivarförbundet och så återkommer vi till dig så slipper du stå här och vänta". Gör ni det sade jag och droppade av med ett flin på läpparna...

Eftersom de nämnde att de skulle ringa till arbetsgivarföreningen istället för till försäkringskassan så ringde jag naturligtvis till mitt fackförbunds avdelningskontor för att höra hur mitt förbund ser på det hela, jag är ju trots allt tillförordnad ordförande i klubben. Förbundet syn på saken stämde, vid det här laget föga förvånande, med min egen.

Nu väntar jag med spänning på att någon från lönekontoret skall höra av sig. Om de "alltid har gjort så här" så låter det i mina öron som om många anställda har pengar att vänta. Jag kan ju inte vara ensam om ha blivit sjuk två gånger efter varann i ett så stort företag. Intressant ärende, kommer nog att bli många och långa diskussioner innan vi är klara med det här. Sicken otur för företaget att detta skull drabba just lilla mig som är fackordförande och gillar att bråka om sånt här... ;-)


Kommentarer
Postat av: Jessica - PCT

Svar: Jodå, en länk var tillräkligt. Det innebär ju lite raklam för deras sida också. Men när jag hade en av deras bilder på min blgg så blev det tydligen rörigt i deras statistik eftersom varje person som såg bilden på min blogg registrerades som ett besök på sidan där den egentligen bor

2009-01-15 @ 00:13:59
URL: http://piercadeconversetjejen.blogg.se/
Postat av: Mia

Ja det kommer att bli spännande, ja tänk som du skriver att fler än du måste ha återinsjunknat och kanske blivit bedragen på en dag "som dom alltid har gjort" enligt eran lönetant.

Hoppas att en fortsättning följer...

2009-01-15 @ 21:10:25
URL: http://miajaverling.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0