Var nyss på det första...

... föräldramötet i min dotters klass. Hon har ju nu börjat i förskoleklass ("nollan") så hon börjar bli stor nu.

Det är något med mig och skolan. Jag har inte gått i någon form av skola de senaste 15 åren men så efter att ha suttit och lyssnat på i tur och ordning rektorn, lärarna, kuratorn, skolsköterskan, specialpedagogen och ytterligare en lärare igen så kom jag på mig själv med att ha intagit min gamla skolposition. Jag hade sjunkit ner framåt och lagt mitt huvud i ena handen på en arm som jag stöttade på skolbänken. Jag kämpade dessutom för att hålla mig vaken. Vad är det med skolan som gör mig så trött? Jag vet inte hur många gånger genom åren jag hört från olika lärare att jag ser så ointresserad ut på deras lektioner. Jag kan inte hjälpa det men att bara lyssna på någon som pratar gör det hela oerhört ointressant för mig. Jag hör vad de säger och registrerar det faktiskt (jag hade ganska bra betyg i skolan) men kan inte engagera mig om jag inte samtidigt får göra något fysiskt. På jobbet är tex detta aldrig något problem. Det är bara att ha en eller flera av våra produkter liggande framme. Mötena handlar ju nästan uteslutande om dem ändå och då är det bra att kunna "klämma" lite på dem också. På en kurs, inte för så länge sedan, på jobbet fick jag faktiskt en förklaring. Det finns fyra huvudtyper för inlärande och det visade sig att jag är en så kallad "Taktil person".

Följande har jag lånat här:

En auditiv person föredrar att ta till sig information genom att lyssna eller diskutera med andra. Grupparbeten kan vara ett sätt att lära, men det kan också vara bra att läsa in på band det som man ska lära sig. Då blir både inläsningen och avlyssningen ett inlärningstillfälle. Att berätta för andra, göra intervjuer eller delta i debatter kan vara andra bra sätt att lära.


En visuell person föredrar att få informationen presenterad i form av text, bilder, animeringar eller filmer. Att markera i böcker med färgpenna, göra anteckningar eller rita modeller och tankekartor kan vara bra lärmetoder för visuella personer. Att göra collage eller affischer, kanske tillsammans med andra, kan vara andra sätt.


En taktil person trivs bra om fingrarna får vara sysselsatta under lärandet t.ex. genom att skapa eller söka information med hjälp av datorer.


En kinestetisk person vill ofta använda sin intuition och sina känslor och utgå från sina egna frågor i sökandet efter ny kunskap. Är man kinestet kan man också behöva röra på sig under tiden som man lär sig. Ett tips kan vara att spela in det man ska lära sig på band och promenera medan man lyssnar på det inlästa i sin freestyle. Egna experiment och undersökningar underlättar också inhämtandet av kunskaper inom nya områden.


Jag är således en taktil person. Det är alltså jag som är den där typen som du brukar reta dig på när jag inte kan låta bli att knäppa med pennan på möten...

Kommentarer
Postat av: carin

Jag e nog en visuell/taktil person då.

Kanske e detta ngt jag borde tänka på då jag säger till eleverna i "min" klass att sitta ordentligt eller att de ska lägga ifrån sig allt de har framme... De kanske helt enkelt lyssnar bättre om de får ah ngt att pilla med.

2008-09-09 @ 07:28:57
URL: http://cojjoj.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Låt dem bara inte ha saker som låter. Då förstör de för de auditiva... ;-)

2008-09-09 @ 20:44:37
URL: http://sanningen.blogg.se/
Postat av: Helena

Haha, en sådan är jag också tror jag :-)

2008-09-10 @ 20:21:25
URL: http://helenasnackar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0