Idag är jag heligt förbannad...

...på ett nytt och "bättre" system för att hålla ordning på de ändringsordrar vi utfärdar på jobbet. Ett stort möte hölls i måndags där det hela presenterades för oss som skall använda det. Vi skall via internet och något som funkar som en bankdosa logga in på en server för att där lägga upp alla ändringar vi vill ha in på våra produkter. Övriga funktioner inom företaget så som produktionstekniker och säljare skall på så sätt komma åt min information och kunna komplettera med sin egen. Så långt är allt gott och man kan se uppenbara fördelar med detta gentemot att som tidigare skicka informationen via en mailkedja (Ingenjör-->Säljare-->Kund-->Säljare-->Produktionstekniker). Samtliga kan jobba vidare utan att behöva vänta på sin tur. Vi sitter dessutom i tre olika länder så en central placering av informationen är bra även ur detta pespektiv.

Nu till det som gör mig arg och frustrerad. Jag jobbar för ett amerikanskägt multinationellt företag där vår svenska avdelning utgör en mindre del av bolagets omsättning och vinst. Någon har nu centralt beslutat att vi med omedelbar verkan skall ingå i ovannämnda system (från och med igår). Man gör det utan att fråga oss vad vi tycker och utan att kolla om vi överhuvudtaget kan anpassa våra idag kundbaserade system till detta. De aviserar dessutom klart och tydligt att de skiter i om vi inte jobbar så här idag. Vi måste anpassa oss till dem. De vägrar att ändra i systemet så att det passar oss med motiveringen att "alla andra inom företaget använder det redan".

Jag upptäckte idag att det nya systemet inte klarar av att ta emot ändringsordrar som beskriver en ändring som skall gå in på flera produkter samtidigt. Det vi producerar är en tämligen "levande" produkt som ständigt ändrar sig med tiden via så kallade ändringsfönster. Man samlar då på sig ett antal ändringar och inför dem på en gång så att man har spårbarhet bakåt.  Det är inte helt ovanligt att en ändringsorder idag beskriver en och samma ändring som skall införas på låt oss säga 8 av de cirka 30 produkter jag har anvar för. I det nya systemet måste jag nu producera 8 dokoment som säger exakt samma sak men uppdelat på varje berörd produkt. Dessa dokument skall sedan processas var för sig via det nya systemet. Detta system skall nu 8 gånger om matas med en mängd uppgifter om allt mellan himmel och jord. Skulle en enda lite detalj saknas så stoppar det hela inmatningen. Det var det som hände mig idag, men jag upptäckte det först när jag redan lagt en timme på att fylla i en massa saker och ta mig till slutet på den första inmatningen. Det gick inte att spara det jag redan hade lagt in utan det var bara att logga ur... Som jag svor!

Jag kommer i fortsättningen att behöva lägga ett par timmar om dagen i snitt på administrativt krångel. Timmar som jag inte har. Vi åläggs att dra in på allt möjligt för att bolagets totala vinst inte var så stor som budgeten sade men slösa pengar genom att bränna värdefull arbetstid på idiotsystem går tydligen bra. Förbannade stelbenta amerikaner! De är vet alltid bäst, pratar överlägset med en och "sprätter" i sina fina kostymer när de kommer på besök. De är dessutom otroligt högljudda när de är i flock. De är som en samling fiskmåsar...

                        image17

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0