Hade för någon vecka sedan...

... min bil inne hos glasmästaren för byte av vindrutan. Jag har en "ovanlig" bil så rutan fick beställas hem, inget konstigt med det och det visste jag om så rutbytet fick ske någon dag efter att jag beställt jobbet. Glasmästaren hade bilen över dagen och strax innan jag skulle hämta den ringde de upp mig och sade att ett clips tyvärr saknades så bilen skulle inte bli färdig. Sånt kan ju hända och efter lite trixande så löste sig transporten till jobbet dagen efter. När jag skulle hämta den så fick jag en smärre chock, 3650 kronor fick jag betala trots att bilens försäkring tog 65% av kostnaden. Tyvärr hade jag inte frågat innan vad det skulle kosta så jag hade ju inget annat val än att betala och försöka se glad ut. Hämtade den precis innan stängningsdax och var sista kund för dagen. När jag satte mig i bilen så funkade inte vindrutetorkarna. Klev in igen och fick med mig en sur montör ut på parkeringen, att behöva hjälpa mig efter ordinarie arbetstid var inte populärt. Efter lite trixande med torkararmarna (av och på några gånger för att hamna i rätt läge) så funkade det och jag kunde åka hem.

Ett par dagar efteråt så åkte jag med radion avstängd och hörde då ett visslande ljud mellan 70 och 100 km/h som inte har funnits tidigare. Jag brukar i normala fall ha antingen radio på eller lyssna på ljudböcker i telefonens lurar så jag hade inte hört det förrut. Stannade bilen för att inspektera rutan och såg då att listerna runt rutan inte låg an mot glaset, jag kunde med ett enkelt grepp lyfta ut dem så att jag såg "genom" dem.

Tog mig till glasmästaren och fick med mig samma sura montör ut. Han ondgjorde sig över att det var så dyra och besvärliga plastclips till min bilmodell och att de var helt felkonstruerade. Som om det vore mitt fel... När nu han bröt loss listerna gick de clips som ändå hade suttit sönder. Nu såg jag att de hade använt sig av flera typer av clips varav de flesta inte hade fungerat. Killen avslöjade också att de bara bytt clipsen vid rutan eftersom de var de enda som ingick i rutsatsen trots att listerna fortsätter upp på taket och att man genom att demontera gör sönder även dessa. Istället hade man försökt limma fast dem...

Nu beställde de nya clips åt min bil och efter några dagar var det i fredags åter dax för mig att lämna in bilen. Samma sura montör muttrar återigen om min besvärliga bil som han skall "tvingas" ta hand om. För att verkligen bevisa för mig att jag har en konstig bil hämtar han en påse färgglada plastclips som han förevisar. Jag har inte den blekaste aning om hur dessa clips kan vara så besvärliga eftersom han inte talar om hur "normala" clips funkar. I normala fall är jag intresserad av tekniska problem men vad det gäller det här ämnet så delar jag nog denna kunskapsbrist med 99,99% av befolkningen och har ingen större lust att fördjupa mig i ämnet heller.

När jag kommer dit strax före stängningsdax har de bara monterat dit en av listerna och säger att det tyvärr saknas ett clips...

På tisdag skall jag dit igen. Fjärde gången gillt?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0