Har varit hemma...

... från jobbet idag. När jag gick och lade mig igår kväll så var jag ganska tät i halsen/bröstet och det pep när jag andades, lyckades dock somna trots detta. Vid etttiden så vaknar jag av att jag har svårt att andas. Går upp och drabbas av en host attack av sällan skådat slag. Allt eftersom jag hostar så blir det ändå svårare att andas och jag får ta i för att få ut luften, inandning går dock problemfritt. Det var lite som att försöka andas ut i ett sugrör...

Kom på att jag hade en Bricanyl liggande sedan jag för ett år sedan misstänktes ha astma och gjorde ett test för detta. Tog en dos av medicinen och kände nästan omedelbart hur det lättade. Sambon som vaknat av mitt hostande undrande vad jag höll på med. Hon ville att jag skulle ringa sjukvårdsupplysningen men när jag inte ville det så gick hon och googlade lite på mina symptom. Allt talade för att det varit ett astamanfall igen...

Fick inte sovit så mycket mer på natten eftersom jag var snuvig och det rann bakvägen ner i halsen. Det retade något enormt men jag fick nu luft i varje fall. På morgonen åkte jag till vårdcentralen och köade med alla pensionärer i två timmar innan jag fick träffa en läkare. Hon konstaterade att jag med största sannorlikhet hade haft just ett astmaanfall och beordrade mig att dels börja ta min vanliga allergimedicin igen (slutade för säsongen för en vecka sedan) och dels ha Bricanyl beredd om det händer igen. Så fort jag känner mig förkyld skall jag dessutom alltid ta allergimedicinen oavsett om det är mitt i vintern, dessutom skulle jag öka på den vanliga dosen vid besvär. Hon tog även upp den test för astma som jag gjorde året innan. Då sade man mig att jag reagerade för lite för at det skulle vara astma men nu sade hon att det visst kunde vara det och att jag hade reagerat på testen om än inte jättemycket men i kombination med en förkylning så blir det "kaka på kaka" och jag får symptom. Något måste dock ha utlöst det hela och det slog mig nu att något av det sista jag gjorde innan jag gick och lade mig var att göra ren toktumlaren som sambon hade kört en dunkudde i. Det var fjädrar och damm överallt och jag nös rejält ett par gånger men tänkte inte mer på detta. Det behöver inte ha varit det som utlöste det hela men det verkar ju misstänkt. Hur som helst har jag nu fått mer mediciner utskrivna och stannar hemma även i morgon för att försöka få rätsida på sovandet. Det är svårt at bli bra om man inte får sova ut.

Nu är det snart dax för att gå och göra ett försök igen. Denna gång tar jag nog lite Bricanyl i förebyggande syfte, vill inte uppleva samma sak igen. Man är inte så tuff när man inte får luft...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0