Rådjursjakt med hund...

... stod på schemat idag. Gick upp klockan 06:00 (på en söndag...) och for iväg till en bekant ihop med mina älgjaktkompisar. När vi kom fram visade det sig att de fått ihop ett bra gäng, hela åtta skyttar och två som bara ville vara med (yngre förmågor) plus en hund. Det regnade när vi for dit men jag hade inte med mig några regnkläder då vi i normala fall bara brukar göra två pass/drev hemma hos dem innan vi åker hem igen (marken är inte så stor). Tog inte heller med mig något att äta av samma anledning.

Klockan 8:00 drog första passet igång och regnet hade då upphört. Jag tackade mig själv för att jag varit så oerhört smart och inte tagit med mig de prassliga regnkläderna som bara är ivägen. 8:30 började det ösregna och det fortsatte hela dagen...

Vid 9-tiden kom det två rådjur till mitt pass och de stod lugnt och stilla där i nästan tio minuter innan de tyckte att hunden kom väl nära och drog vidare. Varför jag inte sköt? Jo, jag hade hagelgevär och avståndet var 50 meter,  ett hagelgevär bör man inte skjuta med mer än 25-30 meter. Jag valde alltså fel vapen i morse, skulle ha tagit drillingen (kombivapen kula/hagel) så hade det legat en rådjurssadel i frysen.

Strax därefter small det i två bemärkelser. Dels så sköt en av värdarna en bock och dels så blev en get påkörd av en bil på motorvägen strax intill. Jag hörde eller såg inte det sistnämnda men min kompis stod posterad så att han såg det hela. Två rådjur kom ut ur skogen i hög fart (troligtvis skrämda av hunden) och sprang längs med ett viltstänsel och över en påfartsväg till motorvägen. På andra sidan hamnade de olyckligt vis på var sin sida om stängslet när det började igen. Stackarn på insidan mot vägen försökte ta sig över flera gånger utan att lyckas och kastade helt plötsligt rakt ut på vägen där den omedelbart kördes på. Det blev tydligen en bra smäll, det är 110km/h som gäller där men oftast går det fortare än så...

Bilföraren stannade sin bil gick ur och kollade skadorna på sin bil, gick tillbaka och kollade på rådjuret, hoppade in i sin bil och for iväg. Det var för långt avstånd så vi såg inget registreringsnummer och ingen hörde av sig senare heller. Man är nämligen skyldig att höra av sig till polisen om man har kört på ett djur. Polisen kontaktar därefter markägaren men som sagt så hörde vi inget. Vi kollade naturligtvis till rådjuret själva och det var bara slamsor kvar så det gick tyvärr inte att ta vara på.

Vid 12-tiden efter våra två "ordinarie" pass, då vi brukar åka hem, organiserade hundföraren upp ytterligare ett drev så det var bara att kliva ut i skogen igen. Jag var vid detta lag helt genomvåt och även hungrig så de sista två timmarna var inte roliga alls. Jag frös som en hund och ville bara in i värmen igen, tillråga på allt så ösregnade det nu också...

Till slut var dock jaktdagen över och man kunde komma hem och få på sig torra kläder. Tände en brasa i kaminen och ställde fram gevären för tork innan vapenvård och upptining av jägare. Gevären? Plural? Jo, jag fick ha med mig ett extra då kompisen inte har något eget hagelgevär (jag har två). Ganska praktiskt, för honom, då jag får göra all vapenvård...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0