Kära Maud,

Saabkrisen har fångat mitt intresse under hela dagen. Fick inte mycket gjort på jobbet utan kollade med jämna mellanrum på olika sajter som avhandlar bilindustrin.

Jag är inte så lite förbannad på er politiker och media som hjälps åt att spika igen Saab Automobils kista. Varför kan tex inte du hålla käften om utifall regeringen tänker satsa pengar eller ej och hänvisa till att förhandlingar pågår. Det är det gängse sättet att handskas med sånt. Det du nu gör är att tala om för alla som eventuellt var spekulanter på en ny Saab att de lika gärna kan välja ett annat bilmärke eftersom detta ändå är helt kass, "Saab kan ju inte bygga bilar som folk vill ha och de har inte gått med vinst på femton år". Hade du, som sagt, hållt tyst alternativt sagt att man kommer att följa det hela med stort intresse eller liknande och låtit rekonstruktionen få börja hade företaget kanske haft en chans att överleva. För vem vill nu köpa en bil som ingen, inte ens den svenska regeringen, verkar bry sig om?

Frågan är dock så mycket större än bara företaget Saab. Alla människor inom bilindustrin (och all kringindustri) är berörda. Försvinner Saab är en stor del av kundunderlaget borta för dessa företag som också tvingas till stora nedskärningar och i många fall kan tvingas att lägga ner helt. Så det handlar verkligen inte bara om de 4500 personer som råkar vara anställda på Saab. "Ringarna på vattnet" gör att det är svårt att överblicka den katastrof som nu annalkas. Det stoppar nämligen inte vid underleverantörer etc.  Snickare kommer tex att bli arbetslösa eftersom ingen har råd att bygga om, affärer kommer att kursa, hus bli än mer nedvärderade, kommunen tvingas dra ner på sin service till följd av uteblivna skatteintäkter och kommunalskatten går upp... En massarbetslöshet som Sverige inte sett maken till kommer att bli följden. Allt detta för att du skall kunna framstå som en ansvarsfull politiker som inte leker med skattebetalarnas pengar...

Kära Maud, vad tror du att massarbetslöshet kostar skattebetalarna? Har du räknat på det? Även om man bara ser till ekonomi och inte betänker människovärdet (vilket du ju ändå inte bryr dig om) så borde det vara en bra affär att rädda Saab. 

Det är något som stinker Maud. Din ruttna politik?


Kommentarer
Postat av: Malin

Jag håller med dig om avanstående!! Helt och fullt, det luktar surströmming lång väg! Lite sandlåde fasoner om jag fattat saken rätt, då regeringen gav ett förslag tidigare som Saab tackade nej till, så nu får de skylla sig själva ungefär! Tråkigt, har saab själv och tycker det är en bra bil, värd att satsas på, och precis som du säger, kommer detta innebära mycket mycket mera än att de anställda på Saab blir utan jobb!!

Ha en bra dag kramiz M

2009-02-19 @ 10:29:29
URL: http://tidsoptimistens.blogg.se/
Postat av: Mia

Maud olofsson är en politiker som inte borde få uttala sej offentligt. Aldrig har jag vid något tillfälle lyckats lyssna in något som ger eller har gett en ett förtroende eller en politik som är konstruktiv. Hon glider runt och låtsas vara fin. Vänder kappan efter vinden, och gör klumpiga uttalanden. Det är synd och skam hur Saab behandlas av regeringen. Och som du skriver att många fler blir direkt drabbade såsom underleverantörer. Tråkigt läge...

2009-02-19 @ 10:40:05
URL: http://miajaverling.blogg.se/
Postat av: Sanningen

Jag är så förbannad på alla tyckare och förståsigpåare som skall uttala sig om Saab utan att ha en susning om hur denna branch fungerar. Dit räknar jag Maud... Är också besviken på Aftonbladet och deras eviga frågande av läsarna om "Skall regeringen rädda Saab?" och att en majoritet, enligt AB, svarar att deras skattepengar inte skall användas till sånt. Varför ställer inte istället AB frågan om det är rätt att regeringen inte gör något för att hindra en hotande massarbetslöshet? Som man frågar får man nämligen svar...



Jag är naturligtvis lite "färgad" eftersom jag ju själv jobbar hos en av de större underleverantörerna. Jag jobbar förvisso inte direkt mot Saab (just nu i varje fall) men hela branchen berörs som sagt av detta. Jag har med vilje aldrig skrivit nått direkt om var mitt hem finns men om man vet var Gripen Bandy (som jag vurmar för) håller hus så kan man lätt räkna ut vilken spökstad jag mycket snart riskerar att bo i...

2009-02-19 @ 13:14:17
URL: http://sanningen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0