Värnplikt för alla...

...eller bara för en del? Aftonbladet har idag en artikel (http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1913704.ab) som handlar om hurivida kvinnor skall mönstra (och i förlängningen göra värnplikt). Pliktverkets chef undrar hur vi 2008 kan ha en lag som gör skillnad på män och kvinnor. Det undrade jag också 2001 när jag tvingades till 11 månaders avbrott från mitt jobb. För mig är det en rättvisefråga men inte bara mellan könen utan även ekonomiskt. Hade då ett förhållandevis väldigt bra avlönat jobb. Istället för att dra in kulor åt mig själv och farbror staten tvingades jag nu leva på 20 kronor om dagen i 11 månader medans andra personer slapp tjänsgöring helt. Grunden för att slippa var då att man inte var "hel och frisk" eller om man var kvinna. Så som normalt frisk man, som inte ville ljuga om min fysiska eller psykiska förmåga, straffades jag alltså med en totalt meningslös tjänst i det svenska flygvapnet. Skulle sköta elfunktionerna på en flygbas. En tjänst som borde ha varit utförd av någon fast anställd. Mina "lumparkompisar" bestod av just fastanställda gubbar i femtioårsåldern. Jag utnyttjades i princip som billig arbetskraft.

Jag är för allmän värnplikt men låt oss omdefiniera vad värnplikt är. För mig är det att ALLA medborgare vid en viss ålder får genomgå en kortare utbildning (låt oss säga fem till sex veckor) för att lära sig de grundläggande sakerna som att marchera, lära sig skjuta samt få en grundläggande sjukvårdsutbildning med avseende på första hjälpen). Vi skulle få ett för individen ekonomiskt rättvist system där alla medborgare har de grundläggande kunskaperna och där staten även kan vinna en del på att folk kan livräddning (skattebetalare som lever längre).

Låt oss därför nu i fredstid gå helt över till frivilligt anställda (välbetalda) soldater. Att som idag tvinga vissa människor som inte vill delta är ett slöseri med statliga medel. Skulle vi sedan hamna i "ofred" skulle det gå ganska snabbt att vidareutbilda den nu grundutbildade befolkningen med hjälp av de anställda soldaterna.

Lätt som en plätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0