Italienresan, Summering

Nu så här två veckor efter hemkomsten så kan man summera ihop resan. Vi har redan bestämt att åka igen nästa år men det är en del som måste justeras. Man lär ju som bekant så länge man lever...

Nerresan, då vi slog följe med kompisarna och sov i deras husvagn, var "billig" men jag tror inte att vi kommer att vi gör så igen. Vi kan ju köra på två dagar om vi står på lite och ser till att komma iväg på morgonen. Problemet är möjligtvis att man i så fall kommer ner sent på kvällen dag två och inte riktigt bryr sig om eller i mörkret ser vilken campingplats man tar. Att få morgonskugga är ju riktigt viktigt där nere, speciellt som vi tältar. Vi får fundera lite mer på detta.

Campingen är kanonbra. Lite dyr har vi kommit fram till i jämförelse med andra campingar i området men det är helt klart den bästa av dem (och de är många) så det finns ju en anledning till att de är dyrare.

Att tälta gick hur bra som helst. Tjocka självuppblåsande luftmadrasser (säljs som gästmadrass) med vanliga bäddmadrasser, lakan och kuddar hemifrån fungerade utmärkt. Jag sov jättebra bortsett från någon natt i början innan man hade vant sig vid värmen och luftfuktigheten. Vi hade en resesäng med till pojken. Det var ett smart drag visade sig. Egentligen hade vi även tänkt att ha även honom på en luftmadrass men ändrade oss dagen innan avresan. Han hade aldrig luggit kvar på madrassen utan vi hade fått ligga med honom tills han somnade. Nu kunde vi lägga honom som vi gör hemma.

Kläder hade vi för mycket av. Man kan lätt halvera sin packning vad det gäller detta. Det gick inte åt så mycket kläder och så fanns det stora tvättmaskiner och torktumlare att låna för 4,50 Euro per maskin.

Barnen har haft jättekul. Sol, bad och glass vareviga dag i tre veckor och det fanns många roliga saker att sysselsätta sig med. Pojken tyckte väl kanske inte att bilresa var så jättekul men han vande sig och klagade inte alltför mycket. Flickan såg på DVD hela tiden och blev arg varje gång vi stannade...

Laptop hade jag ju med och det var riktigt bra, Innan vi åkte så fyllde jag den med mp3-låtar, ljudböcker och filmer. Så når barnen var lagda kunde vi vuxna ha bakgrundsmusik till groggen eller se en film. Ljudböckerna lyssnade på på via våra telefoner på stranden. Vi kunde även tömma minneskortet i kameran. Vet inte hur vi skulle ha gjort annars. Vi tog så mycket kort att vi tvingades tömma den flera gånger och då har vi ändå ett ganska stort minneskort. Sedan kunde man ju på ett särskilt ställe på campingen logga in på deras trådlösa nätverk. Det är ganska bra att kunna komma åt sin bank, maila via outlook och att ha tillgång till det svenska tangentbordet. Gjorde några uppdateringar av bloggen med de lånedatorer som fanns men utan ÅÄÖ så blir det inte så roligt.

Takboxen fungerade utmärkt men frågan är om man inte skulle försöka få tag i en ännu större till nästa år? Nu hade vi ju inte några stolar i vår packning eftersom vi hade fått med dem i husvagnen. Kan vara gott att "klara sig själv".

Elplatta för matlagning skall införskaffas till nästa år. Nu använde vi kompisarnas men det hade känts bra att ha en egen.

Venedig är jättefint och jag åker gärna dit igen. Att traska omkring lite planlöst så som vi gjorde var jätteroligt. Varenda gränd (nästan i varje fall) är ju fin. vi åkte heller inte någon gondol så det har vi också kvar att göra.

Ferrari har jag ju besökt nu så det behöver jag ju kanske inte återse men det finns ju andra italienska bilmärken... Fotboll skulle jag också kunna tänka mig att gå på. Har inget behov att flänga runt och se en massa saker men det är ju trevligt med ett avbrott i badandet ibland. Vill man "göra saker" så finns det massor att hitta på och att se.

Hemresan kan göras bra mycket bättre än vad vi gjorde. Hade vi sett till att komma iväg vid tiotiden så hade jag inte behövt köra så fort och vi hade ändå varit framme i Kassel ett par timmar tidigare på kvällen. Detta hade i sin tur inneburit att vi hade kommit iväg tidigare på morgonen dag två och att vi därigenom också hade hunnit ända hem. En hotellnatt mindre är ju faktiskt en sparad tusenlapp rätt i fickan.

Pengar ja, vi har ännu inte hunnit summera alla kostnader då alla räkningar ännu inte har kommit men campingen kostade nästan 14000, motell gick på 2000, bensinen knappt 7000 plus väg och färjeavgifter på 2000 till. Så 25000 totalt hittils. Därtil kommer då allt man har köpt som mat, entréer och resturangbesök. Vi hade ju bränt en del pengar även om vi var hemma dessa fyra veckor (äta måste man ju göra ändå) så egentligen är nog merkostnaden de ovan nämnda 25000 och det är inte så mycket om man betänker att vi var borta hemifrån fyra veckor.

Nästa år åker vi igen men det kanske ändå inte blir med tält. Min svärfar, som har en stor fin husvagn, verkar nämligen lite intresserad. Vi får ta och bearbeta honom lite under hösten. Skulle det bli så att vi drar ner hans vagn så är helt plötsligt upplägget ovan tillbaka på ruta noll igen eftersom man har så skilda förutsättningar mellan husvagn och tält. men det får vi ta när det kommer. Om det kommer...